# غدیر و سهم آن درکتب آموزشی
??????کتابهای درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان و دانشجویان و طلاب در نظامهای آموزشی محسوب میشوند و در توسعه و اثربخشی نظام آموزشی کشورها نیز نقش مهمی دارند.
?چراکه برخی از دروس نه فقط سواد خواندن و نوشتن، بلکه درس زندگی فردی – اجتماعی – دینی - اخلاقی را به ما میآموزند.
? انتقال مفهوم با عظمت غدیر ، در هر برهه ای از تاریخ پرافتخار تشیع یکی از وظایف مهم علما و بزرگان بوده است .
لیکن هر زمانی اقتضای خاص خود را دارد ، و در عصر حاضر هم که عصر تکنولوژی است بایستی انتقال این مفهوم به فراخور مخاطبین در قالبهای مناسبی باشد که در عین عمیق بودن دارای جذابیت نیز باشد .در کتابها و متون درسی نیز باید این مهم مد نظر مولفین قرار گیرد تا بتواند تاثیر مثبت و ماندگاری بر فراگیران این متون به جای گذارد .
❌اما امروز کتب درسی منابع مفیدی در هدایت دینی دانش آموزان و دانشجویان نیستند . و شاید یکی از دلایل مهم فارغ از مخاطب مدرن خود ؛ اشاره گذرا و بدون تأمل در یک مقطع زمانی کوتاه است و شاید عدم ارتباط مفاهیم دینی بازندگی امروزی است.
❇️مثلاً مطلبی در مورد مسئله غدیر یا ولایتفقیه در سال اول دوران دانشجویی در یک کتاب 2 واحدی ارائه میشود و دیگر این دانشجوی مسلمان شیعه با این مسئله در دروس خود تا فارغالتحصیلی برخوردی نخواهد داشت .
✅در کتب حوزوی چون رسالت کتاب حوزوی هدایت دینی از سال اول تا هر زمانی که طلبه در حال تحصیل باشد نهادینه شده اما باز هم بنظر پرداختن به مسائل کلیدی مانند غدیر در کتب حوزه نیز کمر رنگ است . چرا که توقع در کتب حوزوی باید در سطح ارائه جهانی باشد .
?لذا آنچه از برخی مسائل دینی و بهویژه غدیر بهصورت کم زنگ در ذهن دانشجو و دانشآموز ما تداعی می شود?در اثر مراسم های سنتی دیدوبازدیدها در روز عید است .
???به نظر بنده کتب درسی نتوانسته جایگاه مسائل مهمی مانند غدیر را به نسل آینده منتقل کند .
نویسنده : زهرا صادقی - طیبه رضائی